Donald Trump stelde in 2015 nog dat hij moslims zou dwingen om zich te registreren in de VS. Vanuit Silicon Valley hoeft hij daar geen hulp bij te verwachten.
Na hun aanvankelijke stilte hebben techbedrijven als Apple, Google en Uber zich gevoegd bij Twitter, dan eerder al meldde niet mee te werken aan een dergelijke database. Dat schrijven Buzzfeed en The Verge. Apple zegt tegen Buzzfeed: “Wij vinden dat mensen gelijkwaardig behandeld moeten worden, ongeacht welk geloof ze belijden, hoe ze eruit zien of van wie ze houden. Het is ons niet gevraagd en wij zouden ons verzetten tegen een dergelijk plan.”
Google kwam ook naar buiten met een verklaring, waarin het bedrijf zegt “blij te zijn dat het, voor zover wij gelezen hebben, niet op tafel ligt”. Uber hield het kortweg bij ‘nee’, in reactie aan Buzzfeed en IBM beloofde ook niet mee te werken met de woorden: “Ons bedrijf heeft een traditie van zich verzetten tege discriminatie.”
Database voor moslims
Trump is de laatste tijd verre van helder geweest over zijn intenties. Hoewel hij de mogelijkheid voor een database niet wil uitsluiten, lijkt zijn team vooralsnog geen stappen te hebben gezet om die werkelijkheid te maken. Kris Kobach, een lid van Trumps transitieteam, is echter voorstander van een ‘in-en-uitregister‘, dat bijhoudt wie er de VS binnen komen vanuit landen waar ‘extremistische organisaties’ actief zijn. Deze database bestaat al en is mede-ontworpen door Kobach, maar momenteel niet in werking.
Toen nieuwssite The Intercept techbedrijven de vraag stelde over de hypothetische moslimdatabase, reageerde alleen Twitter met een duidelijk ‘nee’. Anderen bleven stil. Facebook blunderde doordat Buzzfeed een interne e-mail te zien kreeg waarin het bedrijf besprak hoe het zich koest moest houden. Het sociale netwerk zag zich toen gedwongen om alsnog aan te kondigen dat het zich zou verzetten tegen een register.
Ook Microsoft, Lyft, Medium en WordPress hebben hun aversie uitgesproken.
Stil blijft het nog steeds bij Oracle, dat weigert te reageren op vragen van meerdere media. De National Security Agency was ooit een grote klant van het cloud-computingbedrijf, maar Oracle weigert te delen of het nog steeds zaken doet met de NSA, de voornaamste architect van het PRISM-programma. De CEO van Oracle Safra Catz is overigens benoemd in het transitieteam van Trump, terwijl ze directeur blijft bij haar werkgever.